K-02 : module voeding in de dierenartsenpraktijk

K-02

Voeding is vandaag een hot topic voor vele eigenaars van gezelschapsdieren. De hond of de kat is vaak een volwaardig lid van het gezin en de eigenaar is ‘pet parent’. Dat betekent dat de eigenaar alleen het beste wil voor zijn dier. Dat geldt zeker voor de voeding. Als dierenarts kunnen we daarin een belangrijke rol spelen als onafhankelijke expert. Echter, eigenaars zoeken hun heil vaak online of bij zelfverklaarde experten en dan kan het wel eens fout gaan. Daarom voorzien we een module ‘voeding in de dierenartsenpraktijk’ voor dierenartsen en dierenartsassistenten waarin we de meest prangende zaken aan bod laten komen.

De module kan in zijn geheel of als aparte bijscholingen gevolgd worden. Het wordt echter wel ten stelligste aangeraden om de eerste sessie te volgen indien je één van de latere sessies wil volgen.

Sessie 1: Wat een dierenarts/dierenartsassistent zeker moet weten!

Sessie 2: FROM FAT TO FIT PET IN JUST A FEW STEPS

Sessie 3: Pet food in de toekomst: alternatief?

Sessie 4: ‘To feed or not to feed’: geen twijfel meer bij gehospitaliseerde dieren!

Taal: Combinatie van Nederlands en Engels

K-02 (1) module voeding, WAT EEN DIERENARTS/DIERENARTSASSISTENT ZEKER MOET WETEN!

Tijdens de eerste sessie zullen we een aantal veel voorkomende nutritionele fouten bespreken. In de praktijk heb je vaak niet veel tijd dus we zullen leren hoe je snel kan zien wanneer de kans op nutritionele problemen groot is. Enkele van deze zaken komen nadien ook uitgebreid aan bod in één van de volgende sessies. Communicatie rond voeding zal in deze sessie ook aan bod komen net als hoe je om kan gaan met nutritionele mythes.

Online verkoop van voeding is een doorn in het oog van vele dierenartsen. Wij zullen in deze eerste sessie leren hoe je dierenartsenpraktijk een meerwaarde kan bieden voor de eigenaar vb. door individueel advies voor pups (incl. groeicurve), senior dieren enz. te voorzien. Hoe kan je de ‘compliance’ verhogen en hoe ziet zo’n gepersonaliseerd voedingsadvies eruit?

Het wordt aangeraden om deze eerste sessie te volgen als je nadien één van de andere sessies wil volgen.

K-02 (2): module voeding, FROM FAT TO FIT PET IN JUST A FEW STEPS

Zie je te veel obese honden en katten in je praktijk? Hoe krijg je hen terug op ideaal gewicht? Tijdens deze sessie zal je een antwoord krijgen op al je vragen in verband met obesitas bij de hond en kat: O.a. Hoe overtuig je de eigenaar, welke voeding raad je aan en hoeveel? Hoe stimuleer je de beweging? Het begrijpen van de noden van de eigenaar is cruciaal in het al dan niet bereiken van het ideaal gewicht van zijn huisdier.

13:30-13:40u:   Inleiding

13:40-14:10u:   Identificatie van het probleem en communicatie met de eigenaar. Tips voor een goede anamneses, hoe pak je de eigenaar het best aan etc.

14:10-14:40u:   Kat vs hond: Hoe start je een vermageringsprogamma? Wat, hoeveel en hoe (dieet en beweging)?

14:40-15:00u    ‘Follow-up is the key of success’. Hoe lang moet je de energieopname beperken? En wat doe je eens het ideaal gewicht bereikt is?

15:00-15:30u    Pauze

15:30-17:00u    Van theorie naar praktijk. Let’s get ready – it’s time to do a weight loss program.

K-02 (3: )module voeding, PET FOOD IN DE TOEKOMST: ALTERNATIEF?

In het afgelopen decennium heeft ongeveer 10% van de eigenaren van gezelschapsdieren de traditionele commerciële korrel en natte voeding verlaten met toenemende belangstelling voor alternatieve keuzes. Dierenarts(assistent)en worden vandaag de dag dan ook meer en meer bestookt met allerhande meningen van honden- en katteneigenaren over onconventionele diëten. Over het geven van alternatieve voeding aan gezelschapsdieren bestaat namelijk heel wat discussie. De markt kent dan ook veel tegengestelde standpunten die verwarring kunnen veroorzaken bij goedbedoelende eigenaren. Aan de hand van verschillende casussen zal tijdens deze namiddag bekeken worden wat eventuele voor- en nadelen zijn van het voeren van graanvrije, huisbereide, vegetarische/veganistische, rauwe voeding, etc.... Daarbij zal niet enkel aandacht besteed worden aan het zuiver nutritionele aspect, maar zullen bijvoorbeeld ook de eventuele risico’s op infectieuze aandoeningen en de duurzaamheid/ecologische voetafdruk van diervoeding aan bod komen."

K-02 (4): module voeding, ‘TO FEED OR NOT TO FEED’: GEEN TWIJFEL MEER BIJ GEHOSPITALISEERDE DIEREN!

De boodschap is duidelijk: we moeten onze gehospitaliseerde dieren nutritioneel ondersteunen. Tijdens deze sessie zullen we jullie antwoorden geven op wanneer, hoe en wat. Door een combinatie van theorie en praktijk, zullen we de ‘outcome’ van onze gehospitaliseerde patiënten verhogen. Ontdek wat er gebeurt wanneer je je patiënten correct nutritioneel ondersteunt tijdens een hospitalisatie; weten dat je dit correct doet en dat je de middelen die we vandaag hebben gebruikt, zal heel wat voldoening geven.

13:30-13:40u    Inleiding

13:40-14:10u    Evaluatie van de patiënt. Ondervoeding en stimulatie van de eetlust

14:10-14:40u    Een voedingsadvies maken: energie, ‘feeding route’ en keuze van het dieet. Refeeding syndrome?

14:40-15:00u    Voorstelling cases

15-15:30u:         Pauze