PM-03: INTERACTIEVE WORKSHOP: “Communicatie in de praktijk”
Beschrijving
De workshop "Effectieve communicatie in moeilijke situaties" heeft als doel om dierenartsen te helpen hun communicatievaardigheden in uitdagende en emotioneel geladen omstandigheden te optimaliseren. In deze namiddag leren deelnemers hoe ze effectief kunnen communiceren over gevoelige onderwerpen zoals behandelingskosten, het overbrengen van slecht nieuws, het geven van feedback aan medewerkers of stagiairs en het motiveren van klanten om de beste zorg voor hun huisdieren te garanderen. Door middel van interactieve presentaties, praktijkvoorbeelden en discussie in kleine groepen krijgen de deelnemers concrete handvatten aangereikt die hen helpen om empathisch, helder en professioneel te communiceren. De workshop biedt een gestructureerde aanpak, waaronder specifieke technieken voor motivationele gespreksvoering om klanten te betrekken en te motiveren.
Naast deze theoretische basis is er veel ruimte voor het delen van persoonlijke ervaringen en het leren van elkaars best practices. Deelnemers worden aangemoedigd om casussen uit hun eigen praktijk in te brengen en samen te bespreken. Deze les is ook onderdeel van de opleiding “vakdierenarts kleine huisdieren” waardoor een brede groep aan deelnemers gegarandeerd is. Doel van deze workshop is de deelnemers praktische tools aan te reiken om elke moeilijke communicatie-uitdaging in hun praktijk aan te gaan.
Programma
- 13u30-15u00: deel I:
- 15u00-15u30: koffiepauze
- 15u30-17u00: deel II
Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus
PM-03: INTERACTIEVE WORKSHOP: “Communicatie in de praktijk”
De workshop "Effectieve communicatie in moeilijke situaties" heeft als doel om dierenartsen te helpen hun communicatievaardigheden in uitdagende en emotioneel geladen omstandigheden te optimaliseren. In deze namiddag leren deelnemers hoe ze effectief kunnen communiceren over gevoelige onderwerpen zoals behandelingskosten, het overbrengen van slecht nieuws, het geven van feedback aan medewerkers of stagiairs en het motiveren van klanten om de beste zorg voor hun huisdieren te garanderen. Door middel van interactieve presentaties, praktijkvoorbeelden en discussie in kleine groepen krijgen de deelnemers concrete handvatten aangereikt die hen helpen om empathisch, helder en professioneel te communiceren. De workshop biedt een gestructureerde aanpak, waaronder specifieke technieken voor motivationele gespreksvoering om klanten te betrekken en te motiveren.
Naast deze theoretische basis is er veel ruimte voor het delen van persoonlijke ervaringen en het leren van elkaars best practices. Deelnemers worden aangemoedigd om casussen uit hun eigen praktijk in te brengen en samen te bespreken. Deze les is ook onderdeel van de opleiding “vakdierenarts kleine huisdieren” waardoor een brede groep aan deelnemers gegarandeerd is. Doel van deze workshop is de deelnemers praktische tools aan te reiken om elke moeilijke communicatie-uitdaging in hun praktijk aan te gaan.