GP-02: Voeding als oorzaak en behandeling van gastro-intestinale aandoeningen

GP-02

Vaak krijgen paarden een dieet dat in contrast staat met hun natuurlijk voedingspatroon, wat kan leiden tot allerlei problemen waaronder gastro intestinale en metabole aandoeningen maar ook gedragsproblemen, laminitis etc. Het dieet kan zowel de oorzaak als de behandeling zijn van gastro intestinale aandoedingen. Koliek is een multifactoriële aandoening met een hoge incidentie waarbij voeding en management een belangrijke rol spelen. Bovendien verhoogt een voorgeschiedenis van koliek de kans op een nieuwe aanval. Terwijl andere predisponerende factoren soms moeilijk te wijzigen zijn, kan men koliek vaak wel vermijden door soms kleine wijzigingen in het rantsoen door te voeren. Ook bij maagzweren speelt voeding een belangrijke rol. Bovendien werd aangetoond dat recidieven vaak voorkomen wanneer de medische behandeling gestopt wordt. Een aangepaste voeding, samen met de medische behandeling, kan wel zorgen voor een positief effect op lange termijn.

Tijdens deze les zullen we een overzicht geven van de belangrijkste nieuwe inzichten die relevant zijn voor de praktijk. Hoe zit het bijvoorbeeld met het geven van luzerne aan paarden met maagzweren? Daarnaast zullen we dit ook illustreren aan de hand van enkele interessante casussen. We zullen ook aandacht hebben voor nutritionele evaluatie van patiënten door het meegeven van enkele vuistregels waarmee je veel voorkomende fouten in de praktijk snel kan herkennen. Wil jij graag een beter resultaat op lange termijn wanneer je een paard behandeld voor koliek of maagzweren, dan is deze les zeker iets voor jou.

De link naar de livestream vindt u terug bovenaan rechts onder ‘mijn profiel’ en vervolgens onder ‘Dashboard’. Idem voor de on-demand video.

GP-02: Voeding als oorzaak en behandeling van gastro-intestinale aandoeningen