Roeland Wessels studeerde diergeneeskunde aan de Universiteit van Utrecht. In 1995 behaalde hij zijn algemene bevoegdheid met als differentiaties landbouwhuisdieren, dierlijke productie en tropische diergeneeskunde. Hij produceerde voorlichtingsfilms, had zijn eigen radioprogramma en praktiseerde gedurende vijf jaar in Nederland als allround dierenarts in verschillende gemengde dierenartsenpraktijken. In 2000 maakte hij de overstap naar het bedrijfsleven en was bijna zeven jaar senior communicatieadviseur bij adviesbureau Schuttelaar & Partners in Den Haag. Hier werkte hij voornamelijk aan thema’s gerelateerd aan de gezondheid van mens en dier. Begin 2008 startte hij zijn eigen bureau, St. Anna Advies, vernoemd naar de straat van vestiging in Nijmegen, éénmaal per jaar bekend als de ‘Via Gladiola’. In 2019 ontving St. Anna Advies van het Financiele Dagblad een Gazelle Award voor de snelstgroeiende, innovatieve bedrijven van Nederland. Roeland ondersteunt klanten bij strategieontwikkeling en praktijkgerichte communicatie-trainingen. Daarnaast heeft Wessels samen met zijn vrouw een groepspraktijk in Nijmegen.
Roeland is auteur van vele publicaties op het gebied van praktijkcommunicatie en gedragsverandering en schreef hij de boeken "Hoe laat ik mijn klanten kwispelen" en "Kookboek voor Klanthousiasme, 30 recepten voor de dierenartsenpraktijk 3.0", waarvan er tesamen inmiddels meer dan 15.000 exemplaren zijn verkocht.
Hij doceert Communicatie & Marketing aan de Faculteit Diergneeskunde van de Universiteit Utrecht en verzorgt gastlessen aan de faculteiten in Gent en Barcelona.