K-05/KA-03 Post-traumatische stress bij honden: mythe of feit?

Shell shock, war neurosis, soldier’s heart syndrome... Sinds 1980 wordt in de humane geneeskunde deze brede waaier aan benamingen verzameld onder het begrip Post-Traumatische Stress Stoornis (PTSS). Ook in de diergeneeskunde lijkt een gelijkaardig fenomeen te bestaan. Regelmatig komen er eigenaars in de praktijk die beweren dat hun hond getraumatiseerd is. Maar is dit wel effectief zo? Kunnen honden langdurige gevolgen ondervinden van traumatiserende gebeurtenissen?

Doctoraatsstudent Sofie Salden, onder leiding van Prof. Dr. Anouck Haverbeke, Dr. Kathelijne Peremans, Prof. Dr. Chris Baeken en Prof. Dr. Jimmy Saunders, deelt haar onderzoek naar dit onderwerp. De lezing behandelt niet alleen de wetenschappelijke bewijslast, maar ook hoe post-traumatische stress zich kan uiten bij onze trouwe viervoeters.

Daarnaast worden de mogelijke oorzaken belicht, wordt ingegaan op het lopend onderzoek en de voorlopige resultaten, de onderliggende pathofysiologie en potentiële behandelingen. Enkele concrete voorbeelden zullen worden aangehaald om dit soort casussen ook in de praktijk beter te kunnen benaderen.

Deze les kan ook digitaal gevolgd worden alhoewel de voorkeur uitgaat naar fysieke deelname, dit ter bevordering van de interactie en netwerking.

K-05/KA-03 Post-traumatische stress bij honden: mythe of feit?

Deze les gaat ook online door. De link naar de livestream en on demand video vindt u in uw dashboard, op de homepage onder 'mijn profiel'.

Prijs
€ 100,00
Eventuele kortingsprijs afh. van uw profiel (zie winkelmandje)